Read the f***ing manual
Mijn dochter kreeg voor haar zevende verjaardag de lang gekoesterde Nintendo DS. Uit verveling bladerde ik eens door de gebruikershandleiding en plots viel mijn oog op hoofdstuk 17 van het boekje: Verwerking van dit product aan het einde van zijn levenscyclus.
Read The F***ing Manual (excusez-le-mot) is een veel gebruikte term als een verkoper weer eens geconfronteerd wordt met een lastige klant die zegt dat hij zijn net aangeschafte product niet aan de praat krijgt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de gebruikershandleiding ook nooit lees. Met de oud-papier opbrengst van alle boekjes in mijn keukenla kan de plaatselijke harmonie een heel arsenaal nieuwe instrumenten aanschaffen. Maar dat terzijde.
Na het verscheuren van de cadeauverpakking opende mijn dochter de doos en binnen twee minuten had ze de DS werkend. Plug and Play en een kind kan de was doen.
Uit verveling bladerde ik eens door de gebruikershandleiding en plots viel mijn oog op hoofdstuk 17 van het boekje: Verwerking van dit product aan het einde van zijn levenscyclus.
Mijn hart ging sneller kloppen en vol spanning las ik de tekst op pagina 31: "Aan het eind van de levenscyclus moet je dit product niet samen met het huisvuil weggooien". Vervolgens beschrijft het boekje wat je dan wel moet en kan doen. Er wordt verwezen naar het plaatselijk inzamelsysteem waarvoor je contact moet opnemen met de plaatselijke autoriteiten. Ook vertelt het boekje dat je het product soms kunt inleveren bij de plaatselijke Nintendo dealer. Maar dan alleen als je een vergelijkbaar product nieuw aanschaft. Hoe dan ook zal het product op een milieuvriendelijke manier behandeld moeten worden. Daarna volgen nog de nodige formele richtlijnen.
Dit is toch geweldig! Bij aankoop wordt de consument al geattendeerd op de verwerking van het product aan het einde van zijn leven. Of je hier als kind van 7 op zit te wachten weet ik niet maar vanaf heden dient elke ouder gewoon de gebruikershandleiding te lezen. De term RTFM krijgt voor mij opeens een veel waardevollere betekenis.
Maar of de consument nu ook echt bewust naar deze instructies gaat handelen weet ik niet. Hier gaan weer hele andere aspecten een rol spelen, zoals beloning van goed consumentengedrag. Mijn weblog over dat thema ligt al klaar en kunt u hier binnenkort lezen.