Another one bites the dust

Als je door een magazijn loopt, dan zegt het stofgehalte op dozen niet alleen iets over de mate waarin 5S wordt toegepast. In de hoek van de retourenopslag zegt stof erg veel over de effectiviteit van retourprocessen.

Een tijdje geleden was ik in het Europese DC van een zeer gerenomeerde producent van electronische life-style producten. De fulfillment / distributie operatie zag er gelikt uit, daar viel niets over te zeggen.

Toen we het retourenmagazijn passeerden, kon ik het niet laten om even mijn vinger over een doos te laten gaan. Resultaat; een erg vieze vinger vol stof. Gekscherend vertelde ik de DC-manager dat het retourenproces zeker niet erg effectief was. Dat was niet zo.

Maar toch verbaasde ik mij over de grote hoeveelheid kostbare producten die, naar het leek, al een tijdje op een bestemming lagen te wachten.

Dat er retourstromen zijn is niet meer dan logisch. Zeker in een gevoelige consumentenmarkt zijn er diverse redenen om producten te retourneren: Verkeerde bestellingen, defecten, actie-gedreven retouren, overstock vanuit de dealers etc.

Maar waarom stagneren deze goederen vervolgens vaak in de eerstvolgende schakel? Ook hier zijn voldoende redenen voor: Retouren die nooit het entitlement proces zijn gepasseerd maar toch geretourneerd zijn, retouren die niet gescreend worden op No Fault Found en dus niet terugstromen naar voorraad gereed product, retouren die NFF zijn maar waarvoor geen goed refurbishment proces bestaat (bijv. herverpakken in een nieuwe doos) en retouren die wel degelijk defect zijn maar waarvoor geen vervolgproces bestaat.

En zo ontstaan er situaties waarbij geld op de plank ligt te verstoffen. En oud geld kan nogal eens snel in waarde verminderen. Want wat te denken van defecte goederen waarvoor garantie geclaimd kan worden bij de producent, maar waar de garantietermijn verloopt terwijl de producten in het magazijn stof vangen.

Retourprocessen bestaan eigenlijk altijd uit minimaal 2 stromen; de stroom vanuit de klant naar de verkopende partij en de stroom vanuit de verkopende partij terug de keten in. Effectieve retourstromen kunnen grote waarde genereren maar alleen als het integrale retourproces goed functioneert. De retourstroom vanuit de klant zal alleen moeten worden opgestart als de opvolgende retourstroom goed is ingericht en functioneert.

Laat de waarde van uw retouren niet verdwijnen, want anders hapt juist u in het stof.